Onze 5 daagse trip - Reisverslag uit Alutgama, Sri Lanka van Jevan Nanninga - WaarBenJij.nu Onze 5 daagse trip - Reisverslag uit Alutgama, Sri Lanka van Jevan Nanninga - WaarBenJij.nu

Onze 5 daagse trip

Door: Jevan Nanninga

Blijf op de hoogte en volg Jevan

17 Oktober 2015 | Sri Lanka, Alutgama

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer na een weekje afwezig te zijn geweest.
Wat hebben we veel gezien!!
Zaterdag zijn we naar de turtle farm geweest, echt heel leuk.. allemaal kleine en grote schildpadden.
De terug weg zijn we langs een huis geweest waar ze bezig waren met kaneel.

Maandag begon de 5 daagse trip.
Half 5 ’s ochtends zaten we aan het ontbijt. 5 uur zijn we vertrokken richting Sigirya.
Onderweg zijn we gestopt bij een ananasplantage, daar konden we zien hoe ze groeien en waar we thee hebben gedronken en hoe kan het ook anders… ananas hebben gegeten. 
Daarna zijn we doorgereden naar Pinnawala waar we naar de elephant farm geweest, hier zagen we hoe olifanten naar de rivier liepen om gebadderd te worden.
Voordat we bij de Sigirya berg waren zijn we gestopt bij een schuur waar ze sigaretten aan het inpakken waren en zijn toen door gereden naar Sigirya om de Sigirya berg te beklimmen.. Na een tijdje in de bus te hebben gewacht omdat het regende, was het later droog en zijn we van start gegaan… super mooi om te zien en al die uitzichten! Prachtig, ondanks mijn hoogtevrees.
Als laatste zijn we aangekomen in Dambulla waar we onze eerste overnachting hadden in het hotel ‘Nice place’, altijd spannend waar je terecht komt en hoe het eruit ziet.. ;)
En zeker belangrijk of er Wifi is en een goede airco.. haha. Maar dat was allemaal voor elkaar een prachtig hotel!

Dag 2: We zijn begonnen bij de kruidentuin in Matale. Waar iedereen netjes werd voorgesteld en aan de kruiden mocht ruiken behalve ik… omdat ze weer is dachten dat ik de gids was. Na heel wat praten was hij er toch van overtuigd dat ik gewoon bij de rest hoorde. Na wat kruiden te hebben geroken, bomen te hebben bekeken en alweer een kopje thee te hebben gehad mochten we gaan zitten om nog meer kruiden, zalfjes en drankjes te ruiken en te proberen kregen we een massage, nek, armen, handen, rug, benen en voeten.. Heerlijk we konden er weer tegen aan! Uiteindelijk ook nog maar wat massagezalf en andere goedjes gekocht, je weet maar nooit of het werkt! 
Daarna zijn we naar een hindoestaanse tempel geweest, wat een kleuren en beelden zitten er aan en in zo’n tempel. Heel mooi. Ook dit was in Matale.
Halverwege de middag zijn we naar een bloementuin geweest… waar het heeeeeel hard regende. Iedereen netjes onder een boom, wachten tot de regen is afgelopen en wat doen wij??.... Wij lopen met paraplu (die ook nog is lek was), opgekrulde broekspijpen, opgerolde jurken en op blote voeten met saggerijnige hoofden door de bloementuin, waar ik alleen maar water en de grond heb gezien! Hahah maar dat terzijde, we kunnen toch zeggen dat we er zijn geweest.
Na de tijd konden we lekker even bij komen in het ‘Senani’ hotel in Kandy en konden genieten van een prachtig uitzicht.
Rond 18:00 uur zijn we naar de Kandy dansers gegaan. 12 verschillende dansen werden er voor ons uitgevoerd, schitterend, wat een mooie kleren, kleuren, muziekinstrumenten en verschillende versierselen. Na het dansen zijn we naar een boeddha tempel gegaan, waar we eerst werden gecontroleerd op onze kleding. Wat een grote tempel met allemaal verschillende afdelingen, elk met hun eigen verhaal. Daarna zijn we weer naar het hotel gegaan om te eten en bij te slapen voor de volgende dag.

Dag 3: Na heel wat haarspeldbochten zijn we aangekomen in Nuwara Eliya bij de theeplantages en de theefabriek. Hier konden we zien hoe de net geplukte theeblaadjes worden verwerkt. Na een kopje thee met brownie te hebben gegeten en natuurlijk wat thee te hebben gekocht, vervolgden we onze weg naar het treinstation, om een treinreis van 2 uur naar Ella te nemen. Er was ons verteld dat de trein erg vol kan zitten en dus 2 uur lang zouden moeten staan, dit lieten we ons niet gebeuren natuurlijk.
Dus wij in de startblokken rennende naar de eerste beste deur die voor onze neus stopte en de trein gesprongen opzoek naar de eerste 4 vrije stoelen die we tegen kwamen! En ja hoor het was ons gelukt allemaal bij elkaar, we zaten dan wel achterstevoren maar dat mocht te pret niet drukken, we hadden genoeg te zien. We zaten heel hoog en hadden genoeg te zien, bergen, dalen, theeplantages, dorpjes, uithangende mensen in de trein en nog veel meer. Na de reis stond Siri ons al op te wachten om zo langs de watervallen onze weg naar het volgende hotel te vervolgen. We verbleven onze nacht in het ‘Peacock Reach’ hotel in Tissamaharama. Prachtig wat een dag weer.

Dag 4: Hebben we de stad Tissamaharama verkend. We zijn bij een school geweest, waar een klas schoolkinderen onder een boom les kreeg. Ze waren dol enthousiast om ons te zien. Pa heeft nog even engelse les gegeven!  Om 14:00 uur zijn we bij het hotel in een jeep gestapt om een safaritour te maken door een gebied van 4.000 m2. Hebben olifanten, pauwen, wilde zwijnen, buffels, krokodillen, herten, vogels en heéél veel mooie natuur gezien. Een tocht van maar liefst 3,5 uur.
Na de tour hebben we ons klaargemaakt om in een ander hotel aan te schuiven voor het buffet, waar ze gelukkig ook grill hadden!  We hebben rustig de tijd genomen, van alles geprobeerd en ons goed vol gegeten. ;)

Dag 5: Weer op weg naar ‘huis’ (ons guesthouse voelt al gewoon als thuis). We wisten van tevoren niet wat en waar we vandaag allemaal naar toe gingen, alleen dat we langs de kust weer naar huis zouden gaan. We hebben zo verschillende plekken bezocht in Galle.
We zijn gestopt bij een huis waar ze van klei bakstenen maken, laten drogen en in een grote oven doen. Daarna drankje gedaan met een praaaaááchtig uitzicht op de zee, hoge golven, palmbomen, blauwe lucht en blauw water! Onbeschrijfelijk mooi.
De twee de stop was bij de Blow hole.. een hoge rots bij de zee met een gleuf waardoor het water van de zee omhoog werd gespoten, een paar mooie foto’s en filmpjes kunnen maken.
We hebben een vuurtoren beklommen een Dutch Ford en nederlandse kerk bekeken.
Verder hebben we vissersboten gezien die gingen uitvaren, wat een drukte!
En hebben afbraken en het gedenkbeeld van het Tsunami gezien die hier in 2006 is geweest, heel indrukwekkend.

De naam Sri Lanka betekent letterlijk prachtig eiland, wat niet verwonderlijk is.
Door de natuur, cultuur en de vele kleuren en geuren.

(voor meer foto's en video's bij dit verslag klik je links op 'foto's')

Groetjes van ons allemaal.

• 17 Oktober 2015 - 11:30

Trijntje:

Ik keek er al naar uit! Wat bijzonder allemaal. Fijn om te horen dat alles daar goed met jullie is. En dat jullie zo genieten. Maar wat gaat het allemaal snel he........

• 18 Oktober 2015 - 11:46

Anna-marie:

Jongens wat gaaf!! En inderdaad Sri Lanka doet zijn naam eer aan!
    Geniet er nog maar even van...Groetjes hier uit koud Castricum